11. september 2011

Meet my enemy: A/C

Å være syk i paradis er ikke så veldig ulikt det å være syk hjemme i moderlandet. Største forskjellen er egentlig at man ikke trenger kle på seg ekstra når man går ut døra. Man blir ikke mer forkjøla av den friske lufta, tvert imot. På Hawai'i er man i faresonen først når man går innendørs, spesielt på busser og i butikker.

Temperaturen i lufta her ligger daglig mellom 25 og 35 grader (alt etter om du er i sola eller skyggen). Hva gjør man da? Jo, man går i lette klær som shorts og t-skjorte. Hvordan kommer man seg til skolen som ligger på motsatt side av byen? Jo, man tar buss. Hvordan er bussturen? Jo, den er iskald! Aircondition (A/C) står på fullt hele tiden, på alle byens busser og ikke minst på butikkene. Når man passerer en butikk med åpne dører, kommer det som oftest et kaldt gufs ut fra rommet. Hva skjer så? Jo, man blir syk, snufsete, tett i hode, nese og hals.

Det var ikke som en forkjølelse hjemme, der den ofte kommer litt snikende. Vanligvis merker jeg en god stund i forveien at nå begynner det å gå galt. Her kom elendigheten veldig plutselig. En morgen kjente jeg litt grums i halsen, og samme kveld var forkjølelsen et faktum. Det var to dager siden. Nå er jeg mest tett om morgenen (og litt om kvelden), så det begynner tydeligvis å gå over. Takk og pris at AC-forkjølelse ikke er langvarig. Ikke særlig digg å være syk på en så digg plass som Hawai'i.

Selv om forbruket av slike har gått opp de to-tre siste dagene, hindrer det ikke meg i å være sosial.
Strandliv blir det! Saltvann løser opp i systemet, ikke sant? Foto: Robert S. Donovan (Flickr)

Var ikke meningen å klage over at jeg er litt syk. Men om du har tenkt deg til Hawai'i eller du ikke er erfaren med sydenreiser, så bruk mine erfaringer her som et godt råd: Vær obs på at selv om det er varmt ute, så står A/C på fullt samme hvor du går inn. Host, hark og aloha!

1 kommentar:

ann-mari sa...

GOD BEDRING, Svein Erik. Kjenner til bakdelene med aircondition, men det hadde ikke vært så behagelig uten heller, når det er på det varmeste. Har selv vært så forkjølet i herlige paradisiske strøk og jeg syns det er verre enn å være forkjølet hjemme i Norge. Igjen håper det går fort over selvom jeg har erfart at det tar lengre tid å bli kvitt den i varmen med aircondition:D