9. september 2011

Drama, drama, drama!

Dagen er torsdag, klokken nærmer seg sju og jeg sitter på Facebook-chat og Blogger. To skoledager på Hawai'i er over, og jeg har vært innom fire av fem fag.

På vei til skolen i går møtte jeg en dame, sannsynligvis en uteligger, som plutselig så på meg og sa:
- Do you have a million dollars?
- No, I don't (mitt svar, hvis noen ikke skjønte det)
- Are you happy?
- Yes, sure...
- Good! So am I! (med et stort smil om munnen)

Og så kom bussen, og jeg hoppet på den. Bare en liten digresjon for de spesielt interesserte. Tolk den slik du vil.

Skolen i går begynte for min del med Introduction to Western Classical Music, et fag som i første time handlet om svært basic musikkteori. Noter, notelinjer, skala og lignende. Ikke hadde jeg notatblokk og heller ikke boka til faget, så jeg er veldig glad for at det var noe jeg kunne fra før. Læreren virker hyggelig, og han pløyde seg gjennom hele tre kapittel(!) på en time. Jepp, slik foregår det her borte. Vi skal også ha en framføring hver om et av musikkstykkene som er nevnt i boka, og første gruppe ut er allerede i slutten av neste uke. Scary? Neeida...

Mandag og onsdag blir en litt spesiell dag for min del dette semesteret. Første time varer fra 10:45 til 11:40, og så begynner ikke neste time før 15:50. Slik var det altså i går, så mens jeg ventet på neste time, benyttet jeg muligheten til å skaffe meg identifikasjonskort for Hawai'i. Siden jeg hadde begrenset med tid i går, avtalte jeg å hente det i dag etter skoletid. Det gjorde jeg, og nå er jeg da offisielt kama'aina (lokal). Ikke mer Hawai'i-turist på denne karen, nei! Nå kan jeg faktisk få kama'aina-rabatt rundt omkring, så for en student har det absolutt sine fine fordeler.

15:50 (eller 3:50 pm som det heter her) startet koreansktimen. Det tror jeg kan bli et svært spennende prosjekt. Først og fremst har jeg fått et helt nytt alfabet å lære, og samtidig må jeg jo pugge viktige ord og uttrykk. Jeg så gjennom læreboka i faget, og den skifter ganske tidlig om fra vårt alfabet til koreanske tegn. Men utfordringer er bra! Etter koreansk gikk veien videre til korundervisning, som dessverre var avlyst i går. Læreren/dirigenten vår er nemlig dirigent også for Honolulu Symphony Chorus, koret som synger når symfoniorkesteret her i byen skal opptre med stykker med tekst. Ja, det var faktisk dette symfoniorkesteret som hadde en hel konsert med musikk fra LOST-serien. Synes de kan ta en reprise av den konserten, ja.

Og slik slutta den skoledagen. Torsdagen var en helt annerledes opplevelse. I dag måtte jeg til Windward Campus, en campus som ligger nærmere den lille byen Kailua (da heller ikke langt ifra Lanikai beach som vi besøkte på mandag). På Windward får man virkelig følelsen av å være student på Hawai'i. Campus i Honolulu er flott den med masse høye forretningsbygg rundt og et yrende byliv, men Windward (heter også Loa) viser mer av Hawai'i. En by er en by, men Hawai'i er jo egentlig noe for seg selv. På Loa campus har jeg dramatimene, tirsdag og torsdag. I dag var det introduksjon og litt leker. "No, you didn't" var ei artig greie. To personer gikk på scena, den ene begynte å fortelle en improvisert historie, og den andre skjøt stadig inn: No, you didn't (gjerne med litt attitude). Da måtte forteller straks rette på historien sin, og forsette på et nytt spor videre. Bør prøves!

Drama falt faktisk så mye i smak, at jeg valgte i dag å gå til rådgiverkontoret og bytte ut psykologifaget med nok et dramafag. Dermed blir det kortere mandager, men dobbelt så mye drama tirsdag og torsdag. Acting2 (som det ekstra dramafaget heter) er nemlig like etter acting1 som jeg har nå. Forskjellen mellom fagene er at det ene fokuserer mer på basic improvisasjon og teaterleik, men nr. 2 benytter seg mer av manus. Det skal bli spennende å prøvd litt av begge deler. Drama er jo på en måte som et evig psykologispill, for man må sette seg inn i nye livssituasjoner og roller hele tiden. Slik får jeg på en måte litt psykologi inn i det hele også, liker jeg å tro i alle fall.

Oioi, mye tekst og lite (eller egentlig ingen) bilder i dag. Håper ingen sovner mens de leser. Skal prøve å ta bilder av campus en dag, både downtown Honolulu og Windward. Jeg likte best sistnevnte, så får vi se hva du syns når bildene kommer. Aloha!

1 kommentar:

Anonym sa...

du e så sykt kul! skulle ønske e kunne tatt en gå-tur-på -stranda-tur med deg no! hilsen frk. vims :D