2. juni 2011

Ti topper: Frostadtinden (807 m.o.h.)

Har du vært på Frostadtinden noen gang? Ikke? Da vil jeg anbefale at du tar deg en tur dit. Relativt enkel topp å komme seg opp på, og fantastisk 360 graders utsikt. Ja, du ser faktisk både Molde og Ålesund fra samme toppen.

Natalie kom innover til meg halv elleve i formiddag, og så satte vi oss i bilen i retning Skodje sentrum. Fra sentrum av bygda gikk bilturen over til Engesetdalen og Storsætra. Derifra måtte målet nås til fots. Været var kanskje ikke det beste i dag (men likevel bedre enn på turen til Rotsethornet), men litt skyer stopper ikke oss. Det som derimot nesten fikk oss til å snu var den ekstremt sterke vinden. Jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier det var full storm i noen av vindkastene. Fjellvettreglene sier jo at det er ingen skam å snu, MEN for min del skal det i alle fall mye til før jeg snur. Alltid kjedelig å måtte gi opp å nå toppen. Nei, vi trosset vinden og kjempet oss til "tinden".

Utsikt fra toppen av Frostadtinden, i retning Molde (ligger langt inni fjorden)

Og slik var utsikten motsatt retning, mot Ålesund og omegn

Natalie på toppen. Feiret med vann og kjeks (festmåltid)

Poserte slik forrige gang jeg var på toppen, så følte jeg måtte
gjenta "suksessen". Litt skummelt med tanke på de svært sterke vindkastene

Litt vått og gjørmete på de nedre delene av stien. Greit med fjellsko, ja


Slik ser veien mot Frostadtiden ut fra Storsætra (der stien starter).
Selve Frostadtinden ligger bak og høyere enn toppen på bildet

Om jeg skal oppsummere turen med tre ord, må det bli: gjørme, vind og utsikt. Til tross for sterk vind ble det en fin tur. Må nok gå dit flere ganger i sommer. Bli med?

Ingen kommentarer: