13. juni 2011

Tok ei runde til Runde

Sommerferie er synonymt med spontane turer, og i går kveld kom Kristine med den gode ideen om å reise til Runde. Hvorfor helt dit ut? Nei, si det. Ikke alle ideer er mulig å forklare, men når man har tid til å gjøre slikt, så hvorfor ikke like godt gjøre det? Slik tenkte i alle fall jeg.

Kristine var hjernen bak turen til Runde i går kveld
Morten og Simon slengte seg også med, og så bar det utover til fugleøya. Vi tok ferga fra Sulesund til Hareid i ni-tida om kvelden. I bilen ble det en god blanding av Øystein Sunde, DDE og russelåter fra mitt eget avgangsår (2008). Ekte road trip-stemning med andre ord. Sola skapte en flott fargeblanding av rød og oransje på himmelen, så vi tenkte det skulle bli et vakkert skue å se solnedgangen fra Runde. Men den tanken var vanskeligere å gjennomføre enn vi hadde trodd.

Å se solnedgangen der ute er ikke bare bare, for når du kommer ut til parkeringsplassen i Goksøyrvika på Runde, så viser det seg at sola går ned på baksida av fjellet fra der du står. Valgmulighetene er da å gå opp på fjellet eller rundt øya langs sjøen. Siden ingen av oss verken var svært gira (med unntak av Morten) eller kledd (spesielt ikke Morten) for fjelltur, så falt valget på stien som går langs sjøkanten. Den var derimot svært ulendt og tungvint, og vi kom oss aldri helt rundt. Samtidig ville ikke sola samarbeide, for den bestemte seg for å gjemme seg bak noen skyer resten av kvelden fram til den hadde gått ned. Bomtur med andre ord.

Solnedgangen i Ulsteinvik var det derimot ingenting å si på
Men den mislykkede solnedgangen la ingen demper på stemninga. Etter et tilfeldig møte med noen bekjente av Simon, hoppet alle i bilen igjen og satte kursen tilbake mot Ulsteinvik. Der møtte vi Trude og Bente en liten stund før fergekaia på Hareid ble neste mål. På ferga tilbake til Sulesund benyttet vi muligheten til å gjennomføre en liten fotoshoot, og bildene kan du se under. Ja, jeg vet jeg nevnte i forrige innlegg at jeg ikke er noe fan av planking, men jeg har da likevel gått med på å ta plankebilder på ferga. Selv holdt jeg meg til chairing.

Action på ferga!
Har du vært på Runde før? Andre reisemål på Søre Sunnmøre som man ikke kan gå glipp av? Legg igjen en kommentar da!

For å se alle bildene, trykk LES MER!

Simon takes it chill in the backseat
Kristine og Morten fikk lyst å dele sangtalentene sine til
forbipasserende i Herøy
Nei, vi har ikke akkurat kommet hjem fra julebord...
Ulsteinvik i det fjerne

Runde har sine likheter til skotsk landskap
Morten tok seg en klatretur for å finne solnedgangen


Morten: Å nei, jeg mistet bilnøkkelen mens jeg klatret...
Kristine: What?!
Simon: Haha, eid
...men Morten bare tulla
Morten prøvde seg på moonwalk for å feire at bilnøkkelen var
kommet til rette igjen. Ikke helt vellykket på asfalt
Finn én feil...
Prøvde å skrive "åleine" på Leine-skiltet. Forsøk #1
Forsøk #2
Forsøk #3 som ble gjort i photoshop etter jeg kom hjem
(nei, gadd ikke legge mye arbeid i redigeringen)

Planking mellom Hareid og Sulesund. Simon sitt bidrag
Morten prøver chairing på ferga
Trioen prøver å være kul
Planking på øvre bildekk på Hareid-ferga. Morten sitt bidrag



Chairing på øvre bildekk
Nei, ikke min bil. Skal bare se slik ut (Morten sitt forslag)


Morten e kaffityste! (oversatt: Morten er kaffitørst)
Chairing på en ny måte
Ferga oppfordrer tydeligvis til chairing

Kristine (i bilen): Ej e soo våken ej!!
...yeah right

2 kommentarer:

ann-mari thorvik sa...

Hoddevik er plassen du må bare dra til, vilt og vakkert. Har klatret nær stup og bratte heng på Runde, men så ingen lundefugl.

Anonym sa...

Har vært der også, men det er noen år siden nå. Må nok tilbake, men blir sannsynligvis ikke før neste vår, tidligst. Hele Stadt-området er fantastisk :)