9. februar 2011

Mine tanker, et lite overblikk

Hva skjer for tiden? Jo, her er en liten oversikt over det som surrer i tankene for tida:

Gratis eller ikke gratis parkering?
Kjøpesenteret Amfi Moa utenfor Ålesund har vært omtalt i Sunnmørsposten et par dager nå. Grunnen er at diskusjonen om betalt parkering har blusset opp. Mange har nok lenge fryktet at det skal skje en dag, og nå er det visstnok ikke lenge til det kan skje slike forandringer.
     "Spørsmålet er trolig ikke lenger om det blir, men når." skrev Sunnmørsposten 8.februar.
Som sagt har nok mange fryktet at det skal skje, men det finnes også mange av de som setter pris på en slik endring. Det er dem som mener at Moa stjeler folk fra Ålesund, og at Moa er skyldig i at småbutikken i byen dør ut.
     Min mening er at Amfi Moa bør fortsette å ha gratis parkering. Ikke nok med at det skal pålegges innbyggerne i Ålesund bomstasjoner på en rekke plasser i kommunen, men nå skal det også tas betaling for parkering på Moa? For oss i indre bydel blir det snart billigere å reise til Sykkylven (med ferge over fjorden) for å handle. Hvor dyrt skal det bli å leve? Norge er dyrt nok som det er...

Skal jeg stikke til paradiset Hawaii i et halvt år?
Utveksling? Ja! Hvor? Nei, si det...
Tredje semester i studiet blir vi oppfordret til å reise utenlands, eller i det minste sjekke ut en annen skole i Norge. Utveksling er så absolutt en del av mine framtidsplaner, og jeg har i lang tid hatt et sterkt ønske om å reise til Hawaii. Men i det siste har jeg blitt litt usikker. Vil jeg til Hawaii? Har jeg råd til å reise til Hawaii? Hvilke andre steder kan jeg reise?
     På hjemmesidene til Høgskulen i Volda blir det ramset opp en lang liste av skoler i nært og fjernt utland som kan være aktuelle, men jeg står litt fast akkurat nå. Det er heller ikke et must at fagene jeg tar i utlandet er medierelaterte, så der står jeg overfor nok et valg. Hvilke fag skal jeg ta det halvåret jeg er borte? Mange spørsmål som trenger svar. Heldigvis har jeg en måned å bestemme meg på...tror jeg.

Sommerjobb
Det er fortsatt lang tid til sommeren, men arbeidsgivere søker folk til sommervikarstillinger allerede nå. I fjor jobbet jeg i Sunnmørsposten, og det var en veldig bra sommer. En variert og interessant jobb med mange utfordringer og trivelige kolleger. Og nå er det tid for å søke igjen, og det er alltid like spennende å se hvor man får jobb. Blir det i avis? Eller kanskje i radio/tv? Eller blir det bokhandelen igjen? (har jobbet i bokhandel før) Søknadene er straks på vei ut, og jeg både gleder og gruer meg til svarene. Håper så klart på en journalistisk sommerjobb, logisk nok, siden det er det jeg studerer.

Praksis i åtte uker(!)
Tiden går sykt fort! Det føles som om jeg nettopp kom tilbake til Volda etter en lang juleferie, og nå er det veldig snart klart for en åtte ukers praksisperiode. Da jeg så i den lille blå boka (timeplanen vår) i begynnelsen av semesteret, tenkte jeg: "Jaja, det er jo lenge til praksisen begynner."
      Så feil kan man ta. Ordet "lenge" er veldig relativt, og det virker som om det forandrer seg fra år til år. Tiden går nemlig fortere og fortere dess eldre man blir, jeg tuller ikke.

 

     I praksisen skal klassen min lage aviser, radiosendinger, tv-sendinger og nettartikler, alt i regi av Høgskulen i Volda. Redaksjonen er nemlig her på skolen, så det blir ikke noen skummel eksternpraksis ennå. Slikt venter vi med til siste semester i utdanningen.
    21.februar braker det altså løs, og da må alle følge med på www.nernett.no. Jeg spesialiserer meg i TV, så mine innslag kommer til å være en del av TV-sendingene tirsdager og torsdager. Nå vet jeg jo selvfølgelig ikke hvor mange av mine reportasjer som blir tatt ut til sending, men jeg håper å få med så mange som mulig. Sendingene blir kun streamet på nett, og kan ikke fåes inn på noen som helst antenne. Så gå inn på Nærnett tirsdager og torsdager (og så klart også andre dager hvis du vil!).

3 kommentarer:

maria sa...

e heia på deg og den beste sommerjobben! og utveksling til stavanger hadde vært en fin ting! :D

Johannes sa...

Uansett hvor du reiser på utveksling er det jo en drøm og et eventyr. Hawaii (heia, heia) er helt rått, men tenk Frankrike, Island, Spania, Australia.. hvor som helst? Lykke til med det valget.

Jeg skal være så kontroversiell i å kommentere at det er to svært positive sider ved betalingsparkering på Moa. Det ene er jo at flere vil handle i byen og det er jo kjempeflott for sentrum (sånn jeg ser det umiddelbart, har ikke oversikt over alle sider ved saken).
Det andre er jo at flere som bor i nærheten og indre bydel vil bruke beina eller sykkelen. Eller kanskje til og med bussen (selv om den er skandaløst dyr)! Det hadde vært fint. Ja til mer og bedre sykkelmiljø i Ålesund.

Men det kan hende at det ikke vil føre til annet enn at vi forsatt bruker bil og bare blir sure bilister (passasjer i mitt tilfelle) i stedet. Ja ja... :)

maria sa...

E e enig med Johannes i mye her :)