3. oktober 2011

Løver ut av skjermen

I dag var dagen for å finne fram støvsuger, mopp og alt annet som trengs når en leilighet skal ryddes og vaskes. Ryddedelen av jobben var egentlig det som tok lengst tid, og også det som viste mest tydelig når vi skulle se på resultatet. Jaja, foretrekker uansett rydding framfor vasking.

Du vet nok ikke hvordan det så ut i stua før vi rydda, men jeg kan forsikre deg om at det ser bedre ut nå

Har du noen gang opplevd at man får lyst å gjøre alt mulig annet når man skal vaske? Tenkte meg det, ja. Slik er det med meg hver gang, og i dag var ikke noe unntak. Midt i ryddingen fant jeg og Filip ut at vi skulle telle alle myntene i samlingen vår. (vi samler alle cents i en skål) Det tok sin tid, men vi kom til slutt i mål. Resultatet: 35 dollar og 34 cent, og det er kun i mynter! Vi er spent på hvor stor samlingen er blitt ved oppholdets slutt. Se hva som skjer!




Etter hvert så stue, soverom og bad noenlunde greit ut, og belønningen sto for tur. Ja, man må ha belønning etter en vaskedag. Hvordan skal man ellers finne motivasjon til et slikt arbeid? Mopp og støvsuger ble lagt til side, en taxi ble praiet, og minutter senere sto jeg og Filip utenfor Ward Stadium 16, klar for tidenes Disney-film: "Løvenes konge". Og denne gangen i 3D, selv om jeg egentlig ikke er noe særlig fan av 3D-hysteriet.

Jeg var veldig klar for caramel corn i kveld, men hadde kinoen det? Nei, typisk nok ikke. Skal ikke alle amerikanske kinoer ha slikt? Til og med Bergen kino har karamellpulver til å strø på popkorn. Dermed ble det vanlig butter corn på meg, som var ok+ egentlig.

Ikke caramel corn, men skal ikke klage. Jeg fikk sett Løvenes konge på kino. That's nice!
(sorry for uklart bilde)

Filip hadde lyst på Haagen-Daaz, men det ble ikke noe is denne kvelden. Neste gang kanskje...

Kinosalen vi skulle til, har det spesielle navnet "Titan XE", der XE står for "extreme cinema". Høres heftig ut, ja! Og heftig er nok det rette ordet også. Titan XE har nok det nest største lerretet jeg noen sinne har sett på en kino (Colosseum kino i Oslo beholder fortsatt førsteplassen). Når det gjelder 3D-effektene i filmen, var de helt greie. Det er jo en gammel film de bare har laget om til 3D-visning, så man får ikke full uttelling slik som i de filmene som er laget spesielt for 3D. Før filmen ble det derimot vist et introduksjonsklipp som forklarte at vi nå skulle få se en film i 3D (noen må tydeligvis ha det inn med teskje), og i denne videoen var effektene helt rå. Når jeg prøver å presse stolryggen bakover for ikke å få jagerflyet i hodet, da er det overbevisende. Skulle ønske alle 3D-filmer holdt det nivået.

Extreme cinema in Hawai'i

Vanskelig å få et helhetsinntrykk av salen på bildet. Den er rett og slett for stor for mitt enkle kamera.

Men jeg klager ikke på filmen, for all del. Jeg gikk ikke på kino for 3D, men for Løvenes konge. Det er faktisk første gang jeg ser filmen på engelsk. De har mange flere gjennomførte vitser i den engelske versjonen, noe som forsåvidt er logisk siden det er originalspråket til filmen. Og for å oppsummere filmen i noen få ord: gåsehud fra begynnelse til slutt. Løvenes konge er jo et mesterverk. Lurer på når vi skal få neste Disney-film av samme kvalitet. Den har i alle fall ikke dukket opp enda. Eller?

Kjøpte dopapir på vei hjem... (random)

1 kommentar:

ann-mari sa...

Dere har det kjempegøy, men Svein Erik, det at dere har så stor myntsamling betyr at dere har brukt mange sedler:D