19. november 2010

Bakholdsangrep

Politimester Karoliussen har heldigvis også fått
litt støtte etter undersøkelsen
De siste dagene har det vært en del snakk om den oppsiktsvekkende undersøkelsen VG gjorde 16.november. I den fikk landets politiansatte sette karakter på sin egen politimester, og mange kom dårlig ut. Sunnmøres politimester Arne Sverre Karoliussen havnet på nest siste plass.
Han fikk en karakter på 2,72 (på en skala fra 1-10).

– Det er ikke stas å oppleve dette like før jeg skal gå av som politimester, sier Karoliussen til Sunnmørsposten 17.november.
Karoliussen er, som mange vet, på vei ut av jobben i disse dager, og jeg forstår godt at dette ikke kan være noe kjekt.

Trykk LES MER for å se min mening om saken:







Hyggelig hilsen etter så mange år i jobben, ja. Bra de ansatte i Sunnmøre politidistrikt vet å ta vare på hverandre. Veldig flott at de bruker en landsdekkende tabloidavis til å uttrykke sin misnøye, i stedet for å heller ta det opp face-to-face med sjefen. Applaus til vårt fantastisk noble og modige politimannskap på Sunnmøre. Takk til dagens nye måte å gå i bakholdsangrep på personer. Dere har virkelig bein i nesa ute på politistasjonen...


Jeg lurer på en ting: På hvilket grunnlag gir de ansatte Karoliussen denne karakteren? Har de tatt i betraktning det samlede arbeidet han har gjort i løpet av disse 28 årene som politimester, eller er det kun sett ut ifra dagens situasjon (eventuelt de siste fem årene)?
Min teori er den sistnevnte. Politiansatte på Sunnmøre har nok ikke åpnet blikket nok, for det kan da umulig ha vært en helt håpløs mann i jobben i så mange år. 
Tidligere administrasjonssjef i Sunnmøre politidistrikt, Arne Danielsen, mener det er feil å behandle Karoliussen på denne måten. Jeg er enig. 
Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke er 100 % opplyst på alt som foregår innenfor Sunnmøre Politidistrikt, MEN jeg vet at dette ikke er god behandling av mennesker uansett. Når spørsmålene i undersøkelsen er lagt opp til at det skal stille flest mulige politimestere i et dårlig lys, er det gjennomtenkt spill av VG for å kunne lage en overskrift. Hadde spørsmålene vært nyanserte og balanserte, hadde det nok ikke blitt store saken. Nei, her er det VG som har jaktet på dritt for å lage overskrifter.


Man trenger ikke si ja til VG hver gang de kommer med et forslag. Dette er et slikt nei-tilfelle. Undersøkelser er frivillig, så det er faktisk lov til å ikke svare. Men medieoppslag og PR går vel foran menneskelig omtanke hos mange.

4 kommentarer:

Henrik sa...

Var dette en undersøkelse alle ansatte måtte være med på? I så fall var de bare ærlige.. Ikke noe galt med det.

Om det var en undersøkelse de frivillig valgte å være med på for å rakke ned på politimesteren sin, kan jeg si meg enig at det var råttent gjort, men jeg tror ikke det var tilfelle.

Anonym sa...

Undersøkelsen er nok frivillig, for undersøkelser er stort sett det.
Greit nok å være misfornøyd og ærlig, men trenger det oppslag i VG? Hvorfor skal VG blande seg inn?

Sunnmøre politidistrik har visstnok vært preget av underbemanning og ressursmangel siste årene, og Karoliussen har prøvd å styre skuta. Det kan ikke være enkelt, og det er ikke han som bestemmer at det skal være for få ansatte og for lite hjelpemidler. Han må gjøre jobben ut ifra det han får tildelt av de som styrer fra høyere hold.
Karoliussen og teamet fikk også mye skryt for arbeidet etter Fjelltun-ulykka. Har alle glemt dette?

Henrik sa...

Joda, de fortjener skryt for den, men du vet hvordan det er, slike ting glemmes året etter det har skjedd, dessverre! Men hva gjorde de som var så bra forresten? hadde ikke alle politimestere gjort det samme?

Kjekt å lese dine meninger, er enig i det meste! Det er jo regjeringen som burde ta seg nær av kritikken politimestrene får, det er jo tross alt de som setter de opp i den kjipe situasjonen.. ! :)

Anonym sa...

Kan godt hende alle politimestere hadde gjort det samme. Det vet vi heldigvis ikke noe om (håper slikt ikkje skjer andre plasser i framtida) De fikk likevel skryt for håndtering av pårørende, raskt arbeid med evakuering, god pressehåndtering og slikt.
Enig i at regjeringen burde få denne kritikken. Den er rettet altfor mye rett på enkeltpersonene som har blitt plassert i stillingen som politimester. Og etter å ha tenkt litt gjennom hvorfor jeg ble noe oppgitt over denne pressedekningen, så har jeg kommet fram til en ting:
Jeg tror det er det at mange års arbeid har blitt samlet i en ussel karakter med to desimaler som gjør meg irritert. VG burde også publisert alle spørsmålene i undersøkelsen ved siden av saken, så vi fikk se hva årsaken til det lave tallet var.
Kritisk til VG og regjering ja :)