28. januar 2012

Hjemmebakt i alohaland

Første skoleuke etter jul er fullført, og hvilke minner sitter jeg igjen med etter disse fem dagene? Kort oppsummert: Nye fag, kjekke fag, bedre lærere enn i fjor, bedre klasser enn i fjor... Ja, egentlig har det vært bare positivt så langt, så jeg har store forhåpninger til resten av semesteret.


Don't understand Norwegian? CLICK HERE


Kan ikke huske om jeg har nevnt det før, men jeg tok med meg en del norsk mat hjemmefra. Stort sett slike greier man putter på brødskiva, og blant disse var da en tube skinkeost. Ja, jeg tok bare med én tube. Og gjett hva som har skjedd? Jepp, den er tom! ... Tenkte bare jeg skulle informere om det. Ikke noe mer altså.


Tok faktisk bilde av søpla, ja
Men det har også foregått annet enn skole denne uka. For eksempel var jeg og en håndfull andre nordmenn på konsert i Chinatown i går kveld (torsdag). Og vet du hva? Alle de norske var til og med fra Volda. Volda is taking over Hawai'i! Again!


Så langt har jeg sagt at jeg var på konsert i Chinatown. Men det var ikke kinesisk musikk akkurat, nei, her snakker vi ekte hjemmesnekra reggae av en artist som heter noe så romantisk som Mike Love. Vi snakker også tidenes lengste dreads, både foran og bak (håret og skjegget altså, bare sånn i tilfelle du har en noe underlig tankegang). Ok, hittil er vi i Chinatown og musikksjangeren er reggae. Men for å lage enda litt mer kulturkrasj, så puttet de like gjerne konserten inn i en irsk pub. Med nedtelling til St. Patrick's Day i bakgrunnen, irske firkløvere på veggene og reklame for Guinness på alle kanter, fylte folk opp dansegulvet til de slepende, svungende reggaerytmene. Max chill stemning!




Vil du høre litt av Mike Love sin opptreden? Sjekk ut videoen rett under! Om du bare vil høre kul plystring, hopp fram til 0:49 i filmen.




Den mannen kan plystre! Men nok om reggae i Chinatown. Over til noe litt mer husmoraktig. I kveld (fredag) bakte jeg nemlig brød her på Hawai'i. Jeg er møkkalei (nei, ikke møkkamann) av brødet her i statene, så nå tok jeg sakene i egne hender og fylte bakebollen.




Oppskriften fant jeg ved å søke på "sunt godt brød oppskrift" på Google. Og som alltid så er det disse mammaforumene som vet å levere varene. Det som etter hvert har blitt en gjenganger hos meg, oreokaken, er hentet fra et slikt forum. Nå satser jeg på at brødoppskriften jeg oppdaget også holder det den lover. "...en super oppskrift som alltid gir like gode resultater" mener i alle fall brukeren som postet hele greia. Resultatet ser i det minste lovende ut, så får håpe smaken matcher utseendet.


Emiko også syns kokkekunstene mine var verdt å ta bilde av


Dett var dett for denne gang. Nå skulle jeg egentlig tatt kvelden for lengst, for i morgen tidlig skal jeg dra med meg Linda (med hjelp av Emiko) opp på toppen av den heftige fjelltoppen/utdødde vulkanen Diamond Head. Litt av noen strabasiøse mål vi setter oss her på Oahu, hæ? Hele 70 meter stigning (eller kanskje litt mindre). 


Aloha!

English version:

My first week of the new semester is done, and it's been a great week. My classes are better, my teachers are better, my classmates seem cool as always... All in all, I believe this semester is gonna be even more awesome than the previous one.

If you see my first picture in this article, it's a picture of something called "skinkeost", or ham cheese. Yes, it's a mix of ham and spreadable cheese. Delicious! I just posted the picture to say that I don't have any more of it left. And that's it. (random much?)

I haven't only been doing school stuff this week. On Thursday I went to an Irish pub in Chinatown to listen to some live reggae music. The artist's name was Mike Love (very romantic name). You should definitely go and see him live. He often performs at O'Toole's in Chinatown. If you can't go there, take a look at the Youtube video I posted.

Yesterday evening I actually tried to bake bread for the first time ever (apart from once back in middle school, but then I didn't do it on my own). It turned out pretty okay, so this is not gonna be the last time I do it. If you wonder how they look, just scroll up to the picture.

Now I'm heading off to Diamond Head for a  short hike. Aloha!

2 kommentarer:

maria sa...

smakte brødet godt?

Anonym sa...

Ja, det smakte heilt greit. VI stekte ikkje det lenge nok, så det blei ei lita stripe i botnen som va rå. Menmen, heilt ok. Blir nok bedre neste gang :)