Selv om man studerer journalistikk, er det ikke alltid like spennende å lese nyheter (faktisk). Så derfor, for å gjøre det mer interessant, kan det av og til være greit å se litt mindre seriøst på sakene.
REALISME MOT OPTIMISME: VG skriver på nettet i dag om Fredrikstadskjendiser som er skråsikre på opprykk for plankebyen. Hønefoss, nei, det er ikke noe for VG. NRK har derimot lagt vinklingen på motsatt side, og tatt turen til byen ved Tyrifjorden. De ser på sjansene Hønefoss har for å beholde plassen i Tippeligaen, og skriver den smarte kommentaren: "Den er til og med større enn å vinne i lotto."
Det skal vel ikke så mye til for å slå de sjansene, vel? Og hva er denne Norsk Regnesentral som NRK har vært i kontakt med? Mye rart ute og går
GRINETE PUBLIKUM: Det norske samfunn har i alle fall klart å stille skyhøye krav til NRKs humorsatsing i Storbynatt. Tidlig i dag prøvde VG å opprettholde debatten rundt programmet ved å ta inn en rekke Twitter-meldinger i saken sin, og de treffer virkelig rett dag å gjøre dette på.
En times tid senere blir det offentliggjort at Storbynatt stopper etter en sesong. Produsenten benekter at misfornøyd publikum har noe med saken å gjøre, men vi vet alle at han ikke snakker helt sant. Norge er vant med at Eia og Tufte Johansen skal uten noen problemer frambringe latterkrampe hos befolkningen, men når det i stedet hagler kritikk, så tar de det eneste valget de kan ta: it's over and out.
Det jeg lurer på er: Hadde Eia og Tufte Johansen vært nyetablerte komikere, hadde ikke vi slukt agnet da? Tipper at minst 80 % av seerne hadde vært mer enn fornøyde da. De fleste klager fordi de savner de gamle sketsjene (og er i overkant nostalgiske). Dere tåler bare ikke å se noe nytt, det er problemet.
IMOT MOTE: Overskriften ser kanskje litt merkelig ut, men ja, det er norsk. Sunnmørsposten skriver i dag om at Fylkesutdanningssjefen i Møre og Romsdal og Elevombudet reagerer på et planlagt moteshow. Framvisningen skal foregå på Spjelkavik videregående skole, og går i regi av elevene selv. Man skal visstnok, ifølge loven, ikke drive reklame og markedsføring i skoletiden, blir det sagt.
Rektor ved Spjelkavik videregående skole, Sindre Engen, prøver å rettferdiggjøre situasjonen ved å trekke inn studentdagbøkene som eksempel. Disse blir utdelt hvert år, og florerer av reklame. Jeg er faktisk enig med Engen. Er dagbøkene lov, så bør også moteshow være lov.
Andre (mer eller mindre seriøse) eksempler på godtatt reklame i skolen: Privatskoler som får stille opp på stand under messene. Tar ikke de betalt for at elever skal gå der? Er ikke de da produkter? Og hva med russekatalogene som flyter rundt hele året? Eller er ikke kantinene store pengesluk? Ja til moteshow (selv om jeg ikke ville oppsøkt det selv, da)
DÅRLIGE GENER: Til slutt vil jeg bare kort nevne Korea-konflikten. Nei, jeg skal ikke fleipe for mye med det, for det er jo et veldig seriøst tema. Men jeg bare sier det: Når man får navnet Kim Jong-un (uttales: onn, som i ond!), og har Kim Jong-il som far, så er det dømt til å gå galt. Nå kommer det nok snart en Team America 2, tipper jeg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar